30 Ogólnopolski Turniej Wiedzy Samochodowej w Poznaniu

Początki Turnieju (rok szkolny 1993/1994) były bardzo skromne, bowiem zaczęliśmy od zorganizowania Konkursu Wiedzy Samochodowej, mającego charakter wewnątrzszkolny. Już rok później postanowiliśmy poszerzyć zasięg turnieju zapraszając do jego udziału uczniów ze szkół z województwa pomorskiego. Od roku 1996/1997 szkolnego zapraszaliśmy do udziału szkoły z Polski północnej. Zależało nam na pobudzeniu aktywności uczniów i propagowaniu wiedzy samochodowej. Formuła turnieju nie była zbyt skomplikowana- uczestnicy byli podzieleni według kategorii szkół: technikum i zasadnicza szkoła zawodowa.

Po części pisemnej jury wyłoniło po trzech najlepszych uczniów z każdego typu szkoły, a następnie przystąpili oni do drugiego etapu turnieju- zmagań praktycznych. W pierwszych latach trwania turnieju część praktyczna odbywała się w pracowni samochodowej szkoły i polegała na wykonywaniu przez finalistów ćwiczeń praktycznych z elektrotechniki samochodowej, pomiarów warsztatowych i silników spalinowych. Ocenie podlegała poprawność i dokładność wykonania ćwiczenia oraz czas ich realizacji. Zwycięzcy turnieju otrzymywali użyteczne nagrody, przydatne w branży motoryzacyjnej, a wszyscy uczestnicy – nagrody pocieszenia. Kolejne edycje turnieju utwierdziły nas w przekonaniu, iż były to spotkania bardzo pożyteczne dla wszystkich uczestniczących w nim stron. Były również polem wymiany doświadczeń zawodowych miedzy nauczycielami oraz dzieleniem się wrażeniami konkursowymi między uczniami a uczestnikami finału. Z każdym rokiem przybywało nam nowych szkół oraz zawodników.

Uczestnicy poszczególnych turniejów chętnie brali w nich udział, ponieważ była to okazja do sprawdzenia swoich możliwości praktycznych i poziomu wiedzy technicznej. Wraz z rosnącą konkurencją wzrastał również poziom przygotowywanych pytań i zadań praktycznych, w ramach których między innymi wykonywano mierzenie parametrów pracy silników, dokonywano pomiarów instalacji elektrycznej pojazdów i jej elementów oraz pomiarów parametrów układu napędowego i jezdnego wraz z ich regulacją.

 

Skip to content