TECHNIK AWIONIK
Symbol cyfrowy zawodu: 315316
Kwalifikacja: TLO.01
Nazwa kwalifikacji: Wykonywanie obsługi technicznej wyposażenia awionicznego i elektrycznego statków powietrznych
W kwalifikacji TLO.01 nauczysz się:
- Przepisów prawa lotniczego dotyczących obsługi technicznej i eksploatacji statków powietrznych (EASA, IATA, ULC).
- Dokumentacji techniczno-obsługowej statków powietrznych w języku polskim i angielskim, stosowanie specyfikacji standardu ATA.
- Rozróżniania elementów konstrukcyjnych płatowca i przyrządów pokładowych.
- Budowy i działania napędów oraz systemów awionicznych, elektrycznych i płatowcowych.
- Czynności i procedur wokół obsługi statku powietrznego.
- Technik demontażu, sprawdzania, naprawy i montażu elementów statku powietrznego.
- Używania narzędzi i sprzętu lotniskowego do obsługi statków powietrznych.
Uprawnienia
- w pięcioletnim technikum
- na kwalifikacyjnych kursach zawodowych
Ukończenie kształcenia uprawnia do:
- Wykonywania obsługi technicznej wyposażenia elektrycznego statków powietrznych
- Wykonywania obsługi technicznej wyposażenia awionicznego statków powietrznych
Predyspozycje kandydata
- Ogólna wydolność fizyczna
- Ostrość słuchu i wzroku
- Rozróżnianie barw
- Widzenie stereoskopowe
- Koordynacja wzrokowo-ruchowa
- Zręczność rąk i palców
- Spostrzegawczość
- Szybki refleks
- Uzdolnienia techniczne
- Zdolność koncentracji uwagi
- Podzielność uwagi
- Dbałość o jakość pracy
- Zamiłowanie do ładu i porządku
- Dokładność
- Rzetelność
- Wytrwałość i cierpliwość
- Radzenie sobie ze stresem
- Gotowość do pracy w różnych warunkach środowiskowych
- Wysoka samodyscyplina
- Odpowiedzialność za działania zawodowe
Gdzie możesz pracować
- Mechanik silników lotniczych
- Licencjonowany mechanik lotniczy w ramach obsługi hangarowej
- Licencjonowany mechanik lotniczy ds. obsługi liniowej
- Licencjonowany mechanik lotniczy w General Aviation (Awionetki, Śmigłowce, Szybowce, Wiatrakowce, Samoloty ultralekkie itp.)
- Inżynier zarządzania ciągłą zdatnością do lotu
Charakter pracy
- Pod dużą presją odpowiedzialności za bezpieczeństwo statku powietrznego
- Praca indywidualna lub zespołowa, możliwe nadzorowanie małego zespołu
- Normowany czas pracy, system jedno- i dwuzmianowy
- Praca w hangarze, wnętrzu statków powietrznych lub na powietrzu w zmiennych warunkach
- Pozycja stojąca lub wymuszona w zależności od zadania
- Często czynności monotonne i precyzyjne
- Kontakt z hałasem, narzędziami elektrycznymi i substancjami chemicznymi
Powiązane zawody
- Inżynier konstruktor
- Inżynier projektów silników lotniczych
- Inżynier ds. analiz wytrzymałościowych
- Technik instalator
- Inżynier produkcji
- Inżynier procesu (technolog)
- Inżynier nadzoru jakości
- ULC – Departament personelu lotniczego

