TECHNIK AWIONIK

Symbol cyfrowy zawodu: 315316

Kwalifikacja: TLO.01

Nazwa kwalifikacji: Wykonywanie obsługi technicznej wyposażenia awionicznego i elektrycznego statków powietrznych

 

W kwalifikacji TLO.01 nauczysz się:

  • Przepisów prawa lotniczego dotyczących obsługi technicznej i eksploatacji statków powietrznych (EASA, IATA, ULC).
  • Dokumentacji techniczno-obsługowej statków powietrznych w języku polskim i angielskim, stosowanie specyfikacji standardu ATA.
  • Rozróżniania elementów konstrukcyjnych płatowca i przyrządów pokładowych.
  • Budowy i działania napędów oraz systemów awionicznych, elektrycznych i płatowcowych.
  • Czynności i procedur wokół obsługi statku powietrznego.
  • Technik demontażu, sprawdzania, naprawy i montażu elementów statku powietrznego.
  • Używania narzędzi i sprzętu lotniskowego do obsługi statków powietrznych.
 
Uprawnienia
  • w pięcioletnim technikum
  • na kwalifikacyjnych kursach zawodowych

Ukończenie kształcenia uprawnia do:

  • Wykonywania obsługi technicznej wyposażenia elektrycznego statków powietrznych
  • Wykonywania obsługi technicznej wyposażenia awionicznego statków powietrznych
 
Predyspozycje kandydata
  • Ogólna wydolność fizyczna
  • Ostrość słuchu i wzroku
  • Rozróżnianie barw
  • Widzenie stereoskopowe
  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa
  • Zręczność rąk i palców
  • Spostrzegawczość
  • Szybki refleks
  • Uzdolnienia techniczne
  • Zdolność koncentracji uwagi
  • Podzielność uwagi
  • Dbałość o jakość pracy
  • Zamiłowanie do ładu i porządku
  • Dokładność
  • Rzetelność
  • Wytrwałość i cierpliwość
  • Radzenie sobie ze stresem
  • Gotowość do pracy w różnych warunkach środowiskowych
  • Wysoka samodyscyplina
  • Odpowiedzialność za działania zawodowe
 
Gdzie możesz pracować
  • Mechanik silników lotniczych
  • Licencjonowany mechanik lotniczy w ramach obsługi hangarowej
  • Licencjonowany mechanik lotniczy ds. obsługi liniowej
  • Licencjonowany mechanik lotniczy w General Aviation (Awionetki, Śmigłowce, Szybowce, Wiatrakowce, Samoloty ultralekkie itp.)
  • Inżynier zarządzania ciągłą zdatnością do lotu
 
Charakter pracy
  • Pod dużą presją odpowiedzialności za bezpieczeństwo statku powietrznego
  • Praca indywidualna lub zespołowa, możliwe nadzorowanie małego zespołu
  • Normowany czas pracy, system jedno- i dwuzmianowy
  • Praca w hangarze, wnętrzu statków powietrznych lub na powietrzu w zmiennych warunkach
  • Pozycja stojąca lub wymuszona w zależności od zadania
  • Często czynności monotonne i precyzyjne
  • Kontakt z hałasem, narzędziami elektrycznymi i substancjami chemicznymi
 
Powiązane zawody
  • Inżynier konstruktor
  • Inżynier projektów silników lotniczych
  • Inżynier ds. analiz wytrzymałościowych
  • Technik instalator
  • Inżynier produkcji
  • Inżynier procesu (technolog)
  • Inżynier nadzoru jakości
  • ULC – Departament personelu lotniczego
Skip to content